За останні два роки дистанційне навчання вже стало звичним, але все ще викликає багато труднощів і для вчителів, і для учнів, і для їхніх батьків. Однак досвід дистанційного навчання вже дозволив зрозуміти, які методи працюють, а які – ні.
Подальша, хай і вимушена, дистанційна робота допомагає відточити педагогічні методи, зрозуміти, як задовольнити потреби учнів та їхніх батьків і підтримати самих себе.
Видання osvita.ua зібрало кілька корисних порад від досвідчених учителів про те, як зробити дистанційне навчання якіснішим. Тут ви знайдете для себе багато корисного.
Рівний доступ
Учителі одностайні в думці, що основною проблемою учнів у дистанційному навчанні є проблема з доступом до навчання. Дізнайтеся у своїх учнів, чи всі мають інтернет-з’єднання й обладнання, потрібне для навчання (комп’ютер, ноутбук або смартфон, вебкамера тощо), усі потрібні програми (Zoom, Google Classroom тощо).
На початку дистанційного навчання встановлюйте для всіх учнів єдині норми та озвучуйте свої очікування.
Дізнайтеся, чи є в школі можливість надати доступ до програм для дистанційного навчання учням, які не мають до них доступу. Намагайтеся використовувати якомога менше платних програм. Google, Zoom та інші компанії надають безкоштовний доступ до інструментів навчання. Використовуйте зрозумілі інструменти, щоб батьки могли допомогти учням у разі виникнення технічних проблем.
Дозвольте учням під час уроку вимикати камери або встановлювати віртуальний фон. Деякі учні відчувають себе некомфортно, коли інші бачать їхню кімнату. Деякі побоюються, що інші учні зроблять знімок екрана і знущатимуться з них. Деякі не можуть знайти кімнату, в якій не буде з’являтися ніхто сторонній. Дайте учням змогу відвідувати онлайн-уроки в комфортних для себе умовах.
За можливості спілкуйтеся з учнями індивідуально або в невеликих групах, щоб установити з ними емоційний зв’язок. Заохочуйте дітей розповідати вам про свої обставини й ставити запитання.
Пам’ятайте, що багато учнів змушені ділити ноутбук або смартфон із братами чи сестрами. Поставтеся до цього з розумінням.
Комунікація і зв’язок
Незалежно від того, навчаєте ви тільки дистанційно чи практикуєте змішану модель навчання, важливо регулярно спілкуватися з учнями та їхніми батьками. Крім цього, подумайте, як ви можете підтримувати зв’язок між учнями.
Спростіть процес комунікації. Не відправляйте сотні електронних листів кожному учневі – це може збити батьків з пантелику. Організуйте спільну платформу (наприклад, чат у Viber), доступ до якої буде в усіх учнів, і розміщуйте там усі повідомлення.
Збирайте зворотний зв’язок в учнів та їхніх батьків.
Використовуйте групові методи роботи, щоб зміцнити зв’язок між учнями. Групова робота особливо важлива в умовах дистанційного навчання – вона створює ефект присутності в класі.
Створюйте віртуальні класи й використовуйте метод менторства, щоб спілкуватися з учнями неформально в малих групах.
Технології та інструменти
Коли йдеться про технології дистанційного навчання, не всі учні (і навіть учителі) володіють ними однаково добре. Проявіть терпіння – до себе, своїх учнів, батьків і колег. Учіться одне в одного.
Головне – оволодіти основами роботи з інструментами дистанційного навчання. Після цього вам буде легше поглиблювати свої знання. Освойте Zoom, а потім вчіться працювати в інших програмах, щоб урізноманітнити роботу в класі. Переконайтеся, що учні теж уміють працювати в цих програмах.
Навчіть батьків користуватися додатками, які ви застосовуєте в класі. Це дасть вам змогу налагодити взаємодію з ними під час навчального процесу. Наприклад, якщо батьки не знають, як працювати в Google Classroom, вони не зможуть контролювати виконання домашніх завдань.
Обмінюйтеся досвідом з колегами. Разом ви швидше освоїте платформи для дистанційного навчання. Приміром, ви можете навчити одне одного, як використовувати чат, демонструвати екран, відключати звук в учасників тощо.
Давайте учням доручення на час уроку. Наприклад, ви можете призначити когось адміністратором чату або давати завдання учням підготувати доповідь. Діти можуть придумати безліч способів, як зробити урок цікавішим.
Емоційне благополуччя
Пріоритетом у дистанційному навчанні має бути фізичне та емоційне здоров’я кожного учасника процесу. Без цього навчання неможливе. Ваше завдання – задати тон навчання, піклуючись про благополуччя кожного учня і про своє власне.
Під час карантину в дітей немає можливості зібратися разом у класі або на ігровому майданчику. Соціальний аспект украй важливий для здорового розвитку, і його не можна ігнорувати. Завдання вчителів – підтримувати соціальну взаємодію учнів. Для цього можна використовувати спілкування в чаті, ігри, групові проєкти тощо.
Робіть перерви. Скоротіть обсяг домашніх завдань – так у дітей буде більше часу, щоб проявляти фізичну активність або просто розважатися.
Будьте гнучкими під час оцінювання досягнень. Оскільки у ваших учнів удома різні умови для навчання, результати теж будуть різними.
Спілкуючись з учнями, підкресліть важливість гарного самопочуття, фізичних вправ, сну й відпочинку. Розбавляйте навчальний процес неформальним спілкуванням і гумором.
Заохочуйте дітей допомагати одне одному в навчанні. Підказуйте, як це краще робити.
Відзначайте дні народження та інші важливі події.
Піклуйтеся про себе. Знайдіть баланс між роботою та особистим життям у своєму розпорядку.